روزنامه همشهری در صفحه ایثار و شهادت خود، ضمن چاپ مصاحبه اختصاصی خود با مدیرعامل شرکت دانشبنیان رسانهگستر بِنیسی به عنوان رسمیترین تولیدکننده بازیهای دیجیتالی فرهنگ ایثار و شهادت در ایران، از برخی مطالب ناگفته در این موضوع پرده برداشت. در ادامه، متن این گزارش تقدیم میشود:
با تولید و ایجاد جذابیت، کودکان به بازیهای ایرانی ترغیب میشوند.
مهرماه 1400 نخستین جشنواره بینالمللی بازیهای رایانهای در حوزه ایثار، فداکاری و شهادت با عنوان «بازی دلها» و با موضوع شهدای مدافع حرم، مکتب سلیمانی و شهدای سلامت و با شعار «بازیهای رایانهای پنجرهای برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» با همکاری مشترک بنیاد ملی بازیهای رایانهای و بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.
در آیین اختتامیه این مراسم که با حضور امیرحسین قاضیزاده، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، از بازیسازان فعال در حوزه ساخت بازیهای دفاعمقدس تقدیر شد. یکی از افراد فعال در ساخت این نوع بازیها، حجتالاسلام حبیب داستانی بِنیسی، مدیرعامل شرکت رسانهگستر بِنیسی بود که بهدلیل ساخت مجموعه بازیهای عملیات انهدام مورد تقدیر قرار گرفت. تاکنون 4 نسخه از بازی عملیات انهدام منتشر شده و طرفدارانی میان علاقهمندان به بازیهای رایانهای دارد.
اگرچه بازیهای دیجیتال مفهومی معادل سرگرمی و تفریح در ذهن مخاطب ایجاد میکند، اما امروزه این بازیها که بهشدت میان نوجوانان و کودکان مخاطب دارد، بهعنوان محصولی فرهنگی و تأثیرگذار بر نسل نوجوان و جوان قلمداد میشوند. آشنایی نسل امروز با مفاهیم دفاع مقدس و شجاعت رزمندگان در عملیاتهای مختلف مبنای تولید بازیهایی قرار گرفته که عملیات انهدام یکی از آنهاست. تولید نخستین نسخه از این بازیها در سال 1383 آغاز و در سال 1387 با نام عملیات انهدام یک: نبرد فاو منتشر شد.
حجتالاسلام بِنیسی درباره اهمیت انتقال پیام در بازیهای دیجیتال میگوید: «در دنیای دیجیتال، بازیهای رایانهای با عنوان یک پدیده سهبعدی هنری، رسانهای و صنعتی معرفی میشوند و انتقال پیام، جزو جدانشدنی هر رسانه به شمار میآید و همین موضوع، [اهمیت] ساخت بازیهایی با مفاهیم ایرانی و تأثیرگذار را بیشتر میکند. هر بازی دیجیتال یک سبک و یک ژانر دارد. سبک به بخش فنی و ژانر به بخش محتوایی کار مرتبط است. دفاع مقدس و جبهه مقاومت دو ژانری هستند که از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار گرفتهاند. بازیهای دیجیتال دفاع مقدس، بازیهایی هستند که با این ژانر تعریف میشوند و نباید خارج از آن محدوده عمل کنند؛ البته گاهی بر اساس سبک و سیاق بازیها در فضای دیجیتال، ممکن است محتوا را جابهجا کنیم.»
تحقیق و پژوهش؛ مبنای ساخت بازیهای دفاع مقدس
بازیهای عملیات انهدام تاکنون جوایزی را بهخود اختصاص داده است. بازی عملیات انهدام که به نبرد خرمشهر میپردازد، در سال 88 کلید خورد و در سال 92 منتشر شد و نسبت به بازی نسخه اول، پیشرفتهتر و دارای بازینامه حرفهایتر و میانپردههای بیشتر است. نسخه سوم این بازیها در سال 1398 و برای ویندوز با نام عملیات انهدام 3: نفسگیرترین نبرد منتشر شد. نسخه سوم بازی، 4 حماسه بزرگ شامل عملیات فتحالمبین، عملیات خیبر، محاصره پاوه در سال 1358 و جنگ 33 روزه حزبالله لبنان و اسرائیل را به تصویر کشیده است. از سال گذشته نیز نسخه اندرویدی این بازیها برای اجرا روی گوشیهای هوشمند و تبلتهای اندرویدی به بازار عرضه شده است.
او با تأکید بر استفاده از محتوا و داستان متناسب با فرهنگ ایرانی میافزاید: «بهرهبردن از گرافیک و المانهای سنتی و مدرن ایران اسلامی و حمایت از تولیدات داخلی موجب میشود تا به مرور شاهد پیشرفت در ساخت و طراحی بازیهای ایرانی باشیم. یکی از کارهایی که میتوان برای حمایت و توسعه بازیهای ایرانی انجام داد، بحث برندینگ و چهرهسازی است. معرفی محصولات ایرانی و انتخاب چهره سال بازیسازان به آشنایی بیشتر مردم با بازیهای ایرانی و ترغیب نوجوانان و جوانان والدین برای انتخاب این بازیها منجر خواهد شد؛ اما متأسفانه شاهدیم که حتی در برنامههای تلویزیونی نیز اغلب با آب و تاب بسیار به معرفی بازیهای خارجی پرداخته میشود و بازیهای ایرانی یا اصلا معرفی نمیشوند یا بهصورت گذرا بازی سادهای را معرفی و دربارهاش صحبت میکنند».
1401 / 3 / 16 :تاریخ انتشار خبر
|